Maak het goede makkelijk

Het verhaal

Elke dag worden we van alle kanten aangemoedigd om nieuwe spullen te kopen. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik vraag me weleens af wat voor impact dat heeft. De gemiddelde Nederlander geeft jaarlijks ongeveer €8.000 uit aan spullen (niet aan diensten).

Het is verbazingwekkend lastig om achter de werkelijke impact van die consumptie te komen. Je kunt hierover blijven klagen, of je kunt ervoor kiezen om wat aan te doen.

Ik wil graag verschil maken, maar het is ontzettend ingewikkeld om te beoordelen of het ene merk het beter doet dan het andere. Het zou veel makkelijker moeten zijn om een bewuste keuze te maken. De Better Choice Guide is ontstaan uit deze persoonlijke frustratie.

Is dat geen overheidstaak?

Ja, en we kunnen die actief versnellen en verbeteren. Natuurlijk heeft de overheid hier een rol, en ook de Europese Unie. Maar we zien ook dat die processen traag gaan, kijk bijvoorbeeld naar het uitstellen van de CSRD rapportageverplichting of het verbod op stoffen die duidelijk slecht zijn zoals PFAS.

Waar hebben we het over?

Een versimpelde rekensom geeft inzicht in de impact van betere keuzes:

  • Ongeveer 45%* van de Nederlanders zou met betere informatie een andere keuze maken, daar zit jij ook bij, anders zou je dit niet lezen 😉
  • Dit zijn 6 tot 9 miljoen mensen
  • Samen geven zij jaarlijks €48 tot €72 miljard uit aan spullen

Stel je voor wat er gebeurt als jij samen met anderen je keuzes een klein beetje bijstelt! We zijn het er allemaal over eens dat duurzamere keuzes belangrijk zijn. Met de Better Choice Guide pak je het heft in eigen handen.

Doe je mee?

*Consumenten monitor 2023 Milieu Centraal

Visie en Missie

Wat bedrijven doen heeft een enorme impact op onze wereld. Veel daarvan is verborgen voor jou en mij. In een ideale wereld nemen álle bedrijven hun verantwoordelijkheid voor álles wat ze doen, op sociaal, milieu, en lokaal gebied. Op zo’n manier dat het zichtbaar is iedereen.

Stel je een wereld voor waar jouw aankopen de aarde verbeteren in plaats van belasten – waar transparantie de standaard is en merken strijden om de meest positieve impact.

Daar zijn we nog lang niet, maar daar kunnen we wel heen werken! Eén belangrijke stap is informatie. 

BetterChoiceGuide onthult wat merken liever verborgen houden en geeft jou de macht om met één klik betere keuzes te maken – omdat kleine beslissingen grote verandering creëren.

Dit is geen gemakkelijke opdracht en we kunnen alle hulp gebruiken, dus wanneer je dit project wilt ondersteunen, stuur een berichtje naar hallo@betterchoiceguide.nl